A doboz tartalma:
1 nyolcoldalas dobókocka, 40 darab 1-től 10-ig számozott pikk, kőr, káró és treff kártya, valamint 20 darab 1-től 20-ig számozott Payoo kártya.
A lapok értéke:
A Payook értéke megegyezik a rajtuk szereplő szám értékével (1-20 pont). A négy „hagyományos” 7-es közül az egyik (a pikk, a kőr, a treff vagy a káró) lesz a Papayoo, amely 40 pontot ér. A Papayoo minden játszmában más, mivel minden forduló elején, a nyolcoldalú dobókocka segítségével határozzuk meg. A többi kártyának nincs értéke.
A játék célja:
A lehető legkevesebb pontot összegyűjteni.
Az osztás:
Minden körben más oszt. A lapokat az alábbi táblázatban látható módon kell kiosztani (3 játékos esetén például mindenki hatszor 3 kártyát, majd egyszer 2 kártyát kap, mígnem végül mindenkinél 20 lap lesz). 7 vagy 8 játékos esetén a pikk, a kőr, a káró és a treff 1-est ki kell venni a játékból.
A játékosok száma A játék kezdete előtt eltávolítandó lapok A lapok száma játékosonként (osztás) Továbbadandó lapok száma (lásd lent)
3 nincs 20 (6x3 + 1x2) 5
4 nincs 15 (5x3) 5
5 nincs 12 (4x3) 4
6 nincs 10 (3x3 + 1x1) 3
7 a pikk, a kőr, a káró és a treff 1-es 8 (2x3 + 1x2) 3
8 7 (2x3 + 1x1) 3
Továbbadás:
Miután mindenki elrendezte a lapjait, a továbbadással folytatódik a játék. A játékosok a kezükben lévő lapok közül kiválasztanak a fenti táblázatban meghatározott számú lapot, és lefordítva a bal oldali szomszédjuk elé helyezik. Fontos, hogy a jobb oldali szomszédunktól érkező lapokat csak akkor szabad megnézni, ha már megfelelő számú lapot továbbítottunk a bal oldali szomszédunknak.
A Papayoo kiválasztása:
A továbbadás után az osztó a dobókocka segítségével meghatározza a Papayoo színét. Ha például a dobókocka pikket mutat, akkor a pikk 7-es lesz a Papayoo, és ez ér az adott körben 40 pontot.
Egy játszma menete:
Az osztó kezdi a játékot azzal, hogy felfordítva az asztal közepére helyez egy lapot. Ezután a játékosok az óramutató járásával megegyező irányban letesznek 1-1 lapot az első játékos által megadott színből (nem kötelező azonban magasabb értékű lapot tenni). A Payook egy ötödik, a pikkel, a kőrrel, a treffel és a káróval egyenrangú színt alkotnak. Ha egy játékosnak nincs a kezében megfelelő színű kártya, akkor bármilyen más lapot letehet. Az ütést az viszi, aki a hívott színben a legmagasabb kártyát tette le. A következő ütést az kezdi, aki az előzőt vitte. Ha senkinek nem volt megfelelő színű lapja, akkor a kezdőjátékos viszi az ütést (vagyis újra az kezd, aki az előbb).
A játszma vége:
Az utolsó ütés után a játékosok összeszámolják a pontjaikat. A Payook értéke megegyezik a rajtuk szereplő számmal. A Papayoo 40 pontot ér, a többi lapért pedig nem jár pont. Egy játszma során összesen 250 pontot lehet szerezni. A szerzett pontokat hozzáadjuk az előző osztások során elért pontokhoz.
A játék vége:
A játék megkezdése előtt a játékosok megállapodnak abban, hogy hány játszmát szeretnének játszani (4 játszma körülbelül 30 percig tart). Az a játékos nyer, akinek az utolsó játszma végén a legkevesebb pontja van.
Tippek:
A továbbadáskor figyelembe kell venni, hogy ha az összes lapunkat továbbadjuk egy színből – mondván, hogy utána könnyebben megszabadulhatunk majd a magas lapoktól –, előfordulhat, hogy a szomszédunktól kapott – esetleg meglehetősen magas (7-es és/vagy 9-es és/vagy 10-es) értékű lapok – „egyedül maradnak” a kezünkben. Sokszor nagy a kísértés, hogy a kijátszott lapoknál alacsonyabbat tegyünk, hogy biztosan ne mi vigyük az ütést. De figyelem: tudni kell az első körök során – amikor még kicsi a tét – „beszedni néhány pontot”, hogy ezzel megszabaduljuk a magas lapoktól, és így a játék végére maradjanak az alacsonyabb kártyák. Ez különösen előnyös taktika az utolsó játékos esetében, aki pontosan látja az ütés értékét.
Kiemelten fejlesztett készségek:
◗ logika ◗ kombináció ◗ taktika