Az első telepesek 2037-ben érkeztek a Marsra. Az alaptábor létrehozása utáni évtizedekben különféle magáncégek önfenntartó telepek kialakításán dolgoztak.
Az egyik ilyen vállalat vezető űrhajósaként részese lehetsz a legnagyobb, legfejlettebb Mars-kolónia kialakításának. Kezdetben teljesen a Föld támogatásától függsz, és sokat kell ingáznod az űrállomás és a bolygó felszíne között. Ahogy a kolónia növekszik, a földi nyersanyagoktól való függésed úgy csökken, bányák, energiagenerátorok, vízkinyerők, üvegházak, oxigéngyárak és menedékek építésével. A célod, hogy önfenntartó kolóniává váljatok, függetlenedve minden földi szervezettől.
A pilóta nélküli rover-missziók sikerét követően az Egyesült Nemzetek Szervezete létrehozta a Műveleti és Mars-kutatási Főosztályt (D.O.M.E.). Az első telepesek 2037-ben érkeztek meg a Marsra, és a Mars Base Camp létrehozását követő évtizedekben magánkutató cégek kezdtek el dolgozni egy önfenntartó kolónia létrehozásán. Az egyik ilyen vállalkozás vezető űrhajósaként úttörő akarsz lenni a Mars legnagyobb, legfejlettebb kolóniájának kialakításában, megvalósítva mind a D.O.M.E. küldetés céljait, mind a céged magánprogramját.
Kezdetben a Földről származó utánpótlástól függsz, és gyakran kell majd utaznod a Mars űrállomás és a bolygó felszíne között. Ahogy a kolónia idővel terjeszkedik, úgy fogjátok tevékenységeteket áthelyezni a bányák, áramfejlesztők, vízkitermelők, üvegházak, oxigéngyárak és menedékházak építésére. A célotok egy önfenntartó, minden földi szervezettől független kolónia kialakítása. Ehhez meg kell értenetek a víz, a levegő, az energia és az élelem - a túléléshez szükséges dolgok - fontosságát.
Merészelsz-e részt venni az emberiség legnagyobb kihívásában?
Az On Mars több fordulóban játszódik, amelyek mindegyike két fázisból áll - a kolonizációs fázisból és az űrsikló fázisból.
A kolonizációs fázisban minden játékos sorra kerül, amely során akciókat hajt végre. A rendelkezésre álló akciók attól függnek, hogy a tábla melyik oldalán állnak. Ha a Föld körüli pályán tartózkodik, tervrajzokat vehet, technológiákat vásárolhat és fejleszthet, valamint ellátmányt vehet a raktárból. Ha a bolygó felszínén tartózkodsz, a robotjaiddal épületeket építhetsz, ezeket az épületeket tervrajzok segítségével fejlesztheted, tudósokat és új szerződéseket vehetsz fel, új hajókat fogadhatsz, és a rovereddel felfedezheted a bolygó felszínét. Az űrsikló fázisban a játékosok utazhatnak a kolónia és a Föld körüli pályán lévő űrállomás között.
A Marson minden épület függ egymástól, és némelyikre szükség van a kolónia növekedéséhez. A kolonistáknak épített menedékházakhoz oxigénre van szükség, az oxigén előállításához növényekre, a növények termesztéséhez vízre, a víz jégből való kinyeréséhez energiára, az energia előállításához ásványi anyagok bányászására, az ásványi anyagok bányászatához pedig kolonistákra van szükség. Létfontosságú, hogy a kolónia minden egyes nyersanyagot biztosítani tudjon. Ahogy a kolónia növekszik, egyre több menedékre van szükség, hogy a telepesek túlélhessék a barátságtalan marsi körülményeket.
A játék során a játékosok küldetéseket is próbálnak teljesíteni. Ha összesen három küldetést teljesítettek, a játék véget ér. A játék megnyeréséhez a játékosoknak hozzá kell járulniuk az első marsi kolónia kialakításához. Ezt a játék során a játékosok Opportunity-pontok (OP) gyűjtésével jelképezik. Az a játékos, aki a játék végén a legtöbb OP-vel rendelkezik, győztesnek nyilvánítják.