Társasjátékok iskolásoknak 6 éves kortól
A gyermek játékának fejlődése már csecsemőkorban kezdődik. Eleinte még játékeszközökre sincs szükség, csak saját testével és az anyával játszik. Ezt tanácsos figyelembe venni, ahogy más életkorok sajátosságait a játékok kiválasztásánál.
6-10 éves kor
Ennyi idős gyerekek figyelme, kitartása, monotóniatűrése már hosszabb társasjátékokat is megenged számukra, de a fantáziajáték is erőteljesen jelen van még egy darabig játékukban. Egy jó történet segítség lehet számukra, meghozza a kedvüket a játékhoz, ami később már nem lesz szükséges egy játékkezdéshez. Vannak gyerekek, akik nagyobb játéktapasztalattal rendelkeznek, őket már kevésbé vonzza a játék meséje, a bonyolultabb játékokkal is boldogulnak.
Ebbe a korban már elérkezett a szabályjáték ideje - ehhez persze fontos, hogy kialakuljon a feladattudat, szabálykövetés, szabálytartás. A játékban ebben az életkorban egyértelműen a győzelem a cél. A dobókocka mint szerencse elem még mindig része lehet a játéknak, mely egyrészt izgalmat jelent a gyerekeknek, másrészt ezen keresztül valószínűségi következtetéseket tudnak levonni, harmadsorban pedig lehet mit okolni az esetleges szerencsétlen dobások, helyzetek miatt.
A játék egyik nagy tanulási helyzete a siker, kudarc megélése, illetve ennek feldolgozása. A nyertesnek mindenképpen egyfajta alázatot tanít, hiszen ha azt szeretné, hogy máskor is játsszanak vele, akkor az örömét úgy kell megélnie, hogy a többiek ne tartsák nagyképűnek.
A vesztesnek pedig meg kell tanulni feldolgozni a vereséget. Ebben a társak biztosan segítik empátiás készségükkel feloldani a feszültséget. Ennek az érzésnek a megtapasztalása pedig azért rendkívüli fontosságú, hiszen ha ebben a korban nem tanulják meg kezelni a vereség feldolgozását, akkor később sokkal nehezebb lesz számukra.
A játékválasztás szempontjai
Ebben az életkorban a gyerekek nagy részének már vannak elképzelései arról, hogy milyen játékot szeretnének főleg a média, barátok hatása miatt, viszont vedd figyelembe a gyermek erősségét, gyengeségét is. Érdemes olyan játékot választani, mely nem csupán egyikre vagy másikra épít: a jó játék a gyerek erősségeire épít, de mellette észrevétlenül igénybe veszi a gyerek kevésbé fejlett képességeit, ezzel a gyermek öröme is megmarad, viszont a többi képességének fejlődését is elősegíti.
Forrás: Life.hu 2012.08.30.
Szerző: Farkas Eszter óvodapedagógus, TSMT-terapeuta